Mit tehetünk?

A leggyakoribb reakció egy lemondó legyintés: egyedül ezek ellen az óriások ellen semmi esélye senkinek: hatalmas pénzösszegekkel rendelkeznek, nagy politikai befolyással és szisztematikusan a legjobb ügyvédek védik őket. 

De a cégek bevétele, ami ezt biztosítja, nem az égből hullik alá: a mi zsebünkből származik! Mi adjuk nekik a pénzünket a heti bevásárlás során, mikor az ö termékeiket választjuk. 

Az élelmiszerek hatalmas piacot jelentenek: mindannyiunknak táplálkoznunk kell az életben maradáshoz, minden nap.  A havi bevételeink jó részét erre költjük. Tehát az egyéni befolyásunk nem is olyan kicsi: számolja ki mindenki évente mennyi pénzt ad ezeknek a cégeknek: meg fog lepődni.

Tehát minden logika szerint, ha sokan nem vesszük meg az adott cégek termékeit, talán meg fogják ezt érezni.
A gond ott van, hogy egyrészt nagyon nehéz ezeket a termékeket kikerülni. Mindenütt jelen vannak és gyakran nincs látható alternatíva: ha nem veszünk Nestlé termékeket, megvesszük a Kraft-ét vagy a Pepsico-ét.  

De léteznek alternatívák, csak épp meg kell őket keresni, ami azért igényel egy kis erőfeszítést, és “nyomozni” kell az általunk vásárolt termékek eredete felől.

A másik probléma, hogy ezek a márkák néha régóta jelen vannak az életünkben, hozzászoktunk, érzelmi kapcsok alakultak ki, amire a reklámok még rátesznek egy lapáttal. Gyakran nagyon nehéz ezektől a képektől elvonatkoztatni és gyökeresen átalakítani a fogyasztási szokásainkat, ez nem is realista elképzelés:  jobb a lépésről lépésre elvet követni, például hetente egy-egy adott márka helyett mást találni, ami nincs rajta a “feketelistánkon”.

Ne hagyjuk magunkat a reklámok által manipulálni, informálódjunk, mert épp az információk hiánya folytán van ezeknek a cégeknek ekkora hatalma. Az FOOD Inc. című film 13 részét pár prcben érdemes megnézni, ami az amerikai helyzetről szól (de az európai sem sokban különbözik).